Week 31.
Na een slecht weekend moet het gaan gebeuren. Maandag tot overmaat van ramp blijkt het ook nog te
regenen. ´s Morgens vroeg naar de werf, waar ons bootje al ongeduldig ligt te wachten. Eerst koffie
of maar gelijk aan het werk, m´n hersens draaien overuren, nog zoveel te doen
en
zo weinig tijd. Alle gaten moeten worden gedicht tegen de regen. De kranen moeten klaar worden
gemaakt. Er moet verf worden aangemaakt voor de plekken waar we niet bij kunnen. En wat kunnen we allemaal
wel niet vergeten, help help. We beginnen maar met afplakken, terwijl de koffie wordt gezet. Als die
klaar is komt net de vrachtwagen, ook zij worden voor een bakje uitgenodigd. Ze willen graag, maar komen
maar niet en blijven bezig de auto goed voor de boot te krijgen. Uiteindelijk komen ze dan toch en er
begint structuur te komen, koffie, afplakken, kranen in orde brengen, verf aanmaken en de chauffeur
prepareert de auto. Al met al loopt alles goed en om 10:30 staat de boot op de auto en is gereed voor
vervoer. Maria rijdt achter de vrachtwagen aan en ik snel naar huis om de kraan op te vangen, of staat
hij er al? Bij thuiskomst geen kraan te zien, ik ga naar binnen en zie het antwoordapparaat knipperen.
Het kraanbedrijf heeft al twee keer ingesproken, om te verifiëren of de kraan nog wel nodig was, wat
denken ze wel niet. We hadden toch een vaste dag en tijd afgesproken! Hij beloofde mij dat er zo snel
als mogelijk een kraan gestuurd zou worden, maar wel van een ander bedrijf, Jenniskens uit Nijmegen.
Uit eindelijk stond hij een half uur te laat toch klaar en de chauffeur van de vrachtauto klaagde nog niet.
Ondertussen
was het druk geworden in de straat, het weer was sterk verbeterd en
iedereen zat lekker voor het huis te kijken. Het opbouwen en
afbreken van de kraan duurde langer dan het hele takelwerk. Hier een
korte (+/- 3 min) impressie op video
(Lage [+/- 900 kB]
middel [+/- 6 MB]
hoge [+/- 11 MB]
kwaliteit). Toen de boot eenmaal in de banden hing, was de boot zo
achter ons huis en werd keurig met de kiel in het daarvoor gemaakte gat geplaatst. Het waterpas zetten
duurde even voor we doorhadden hoe we dat het beste konden doen. Daarna werd de motor op het achterdek
getakeld . De kraan werd opgeruimd, de vrachtauto was al vertrokken en samen met de buren werd de boot
onder het dekzeil gezet. Zo, wat een lange maandag. Die sluiten we 's avonds af door met de buurt een lekker
biertje te drinken op de goede afloop. Dinsdag, waar moet ik in vredesnaam beginnen, nou dan overal
maar een beetje opruimen, verplaatsen, kijken en toch maar weer anders. Om 10 uur komt er iemand van het
straalbedrijf kijken. Na enig onderhandelen komen we overeen dat hij zowel het stralen als het spuiten gaat
doen, maar wanneer? Hij belt ´s avonds terug dat hij donderdag komt stralen en dat wij dan ´s avonds de boot
moeten schoon maken zodat hij hem vrijdags kan spuiten. Zo snel, wat wil je nog meer. Tot die tijd is er voor
mij weinig anders te doen dan nog meer opruimen en na te denken. Donderdag ochtend belt Maria op dat de stralers zijn gearriveerd, als ik ´s middags thuis kom zijn ze net klaar en ze hadden al besloten om samen
met mij alles op te ruimen zodat de spuiter nog dezelfde middag de eerste laag verf kan aanbrengen. Er wordt
nog een man opgeroepen en met z´n vieren gaan we lekker kwasten in alle hoekjes en gaten waar de spuiter niet
bij kan. ´s Avonds is de hele boot van binnen gestraald en gespoten. Om 20:00 uur kan ik het toch niet laten
om alle verfwerk na te kijken, dit blijkt ook niet onterecht. Ik pak de kwast nogmaals ter hand en een uur
later zijn alle puntje bijgewerkt. Vrijdags heb ik toch nog vrij kunnen regelen, we kunnen dan de volgende
morgen ook gezamenlijk de epoxy primer aan brengen. Maar liefst vier man sterk komt langs, dus dat moet wel
goed gaan! Om 10 uur komt de spuiter en wij zijn net klaar. Om 11 uur is de boot voor de tweede maal gespoten
en zijn ze allemaal weer vertrokken. ´s Middags komt de spuiter nog even z´n geld halen en ik wijs hem op het
feit dat hij nog een stukje is vergeten. Op zaterdag ga ik de boot in om het mooie resultaat te bewonderen.
Ik kom echter steeds meer plekjes tegen die niet goed zijn geraakt en besluit de spuiter terug te laten komen.
Deze is het met mij eens, maar heeft voorlopig even geen tijd om alles te corrigeren. Door het aanleveren van wat
verf, kwasten en een afkoopsom(metje) besluit ik het dan maar zelf te doen. Twee uur later is het dan ook gepiept.
|