Hoi allemaal, hier gaan we een overzicht geven van de vorderingen van de bouw van onze vd Stadt 34.

Voordat de boot gebouwd zou worden, konden er al een aantal zaken worden aangekocht. Ramen en luiken hebben we bij Gebo besteld, maar de maatvoering hebben we over genomen van een andere vd Stadt die bij Beisterveld werd gebouwd. Deze boot is van Harm vd Hoek, ook met hun hebben we goed contact en mogen regelmatig hun vorderingen bewonderen. Ook de motor een Yamar hebben we vooraf besteld. Op 11 november komt het staal binnen. Ramen en luiken
Yanmar Staal Lasersnijden Eersteplaat
Maar dan moeten we nog tot 13 januari wachten voor er daadwerkelijk met de 1e plaat wordt begonnen en enkele uren later is de 1e gang klaar. Een maand later is het staalpakket al behoorlijk gegroeid. Ook nu weer wordt ons geduld op de proef gesteld tot 22 maart, maar dan gaan we ook daad werkelijk beginnen. Maar dan kunnen we īs avonds wel het resultaat laten zien. De volgende dag ga ik weer opgewekt naar de werf, in de hoop natuurlijk om weer een dergelijke hoeveelheidwerk te gaan verrichten.
staalpakket begin 's avonds wrangen
Maar zoals vaak het geval is blijkt in het kleine werk de meeste tijd te zitten, en we willen toch een mooie boot hebben. De wrangen worden geplaatst. Het werk wordt weer stilgelegd dit keer vanwege mijn werk tot maandag 29 maart. De maandag blijkt toch een erg productieve dag te zijn. We plaatsen weer twee gangen. De grote van de komt nu duidelijk naar voren. Op dinsdag 30 maart wordt er hard gewerkt, met als resultaat dat de neus wordt gedicht en op de punt het dek wordt gelegd.

Donderdag 1 april
(geen grapje) worden de gangboorden vast gelast en op vrijdag word de spiegel aangebracht. Dit laatste is nog een heel karwei daar de meeste boten een zwemplateau willen en wij een dichte spiegel. De reden hiervoor is o.a. onze windvaan stuurautomaat, deze zou toch al het merendeel van het zwemplateau in nemen en het levert meer ruimte op in de bakskist. Dan komt week 15, dit is voorlopig de laatste week dat er aan onze boot gewerkt gaat worden. Er staat ook nog een Bruce Robberts voyager 45 in de loods en die wordt week 18 op gehaald. Het wordt dus flink pushen om zoveel mogelijk voor onze boot gedaan te krijgen. Maandag plaatsen we de zijwanden van de kajuitroef nu is de boot stijf genoeg om uit de mal gehaald te worden.
gangen Neus Spiegel kajuitroef
Dinsdag wordt de schuurlijst vast gezet. Dit is een RvS buis die wordt vast gelast aan de dek oversteek en een strip aan de onderzijde. Ook wordt er een begingemaakt met het aflassen van de binnen zijde. Donderdag wordt ingenomen door lassen en slijpen, met als resultaat dat bijna alle naden aan de binnen en buiten zijde zijn afgelast. Afgezien van de plaats waar de kiel komt is de boot nu technisch waterdicht. Vrijdag, oh wat kunnen we vandaag nog voor resultaat halen. Terwijl Sander zich bezig houdt met de kajuit ingang rest er voor mij weer een ochtend slijpen. De twee bovenste naden buiten moeten nog worden uitgeslepen en er kan worden begonnen met het afslijpen van de gelaste naden. Dit karwei zal nog wel een hele tijd gaan duren. Aan het einde van de ochtend heb ik het slijpen wel gezien en help Sander met het vastzetten van de kajuit ingang. Het volgende project is het roef dak, zouden we dat er ook nog op krijgen vandaag ?.  Nee Warren nu wil je weer teveel, er moeten spanten worden gebogen en ook de platen moeten worden gesneden. Op het einde van de vrijdag middag zit het geheel wel in elkaar gelast, Maar er moet ook nog een luikrand in worden gelast en dat blijkt toch teveel te zijn voor de Pasen. Maar het resultaat mag er wel zijn. Nu twee weken rust. Het lijkt wel of alles tegen moet zitten, de twee weken worden er makkelijk drie en een half. Eindelijk is de loods alleen voor onze boot. Dit zou moeten betekenen dat alles nu erg snel kan gaan. Of niet. Er komen nog heel veel feestdagen aan. We beginnen in ieder geval optimistisch. schuurlijst








resutaat
Roef ankerbak neusbeslag Railing
Eerst wordt het roef dek geplaatst, daarna wordt de ankerbak plus lier fundatie gemaakt. Vervolgens gaan we het neusbeslag maken. Dit klinkt allemaal erg simpel, maar het kost erg veel tijd. Ook is er nu tijd voor het afwerken van de binnen zijde van het schip, een spantje hier, een hoeklijntje daar en een bed/bankdrager overlangs. Allemaal kleine karweien, maar probeer maar eens een platte stripijzer precies met de huid mee te buigen. Het is week 22 en we hebben het voor nemen deze week veel cosmetisch aan de boot te werken. We beginnen met de voetrail, bolders en scepters, verder wordt de boot van buiten en van binnen afgelast en ook de lasnaden aan de buitenzijde zijn geslepen. Alle hulp ijzers worden verwijderd en lasjes keurig glad gewerkt. Kortom de boot is vanaf de kajuit ingang naar voren gezien helemaal klaar. Wat rest er nog.

houtvernis kuipklaar Week 23.
Ook het pinksterweekend hebben we achter ons, daarmee ook alle korte weken. Of toch weer niet! Wij hebben in ieder geval wel veel werk verricht, alle multiplexplaten hebben we in de grondvernis gezet. Hierdoor kunnen kleine beschadigingen worden voorkomen, en ook vieze vinger krijgen geen kans. Op de werf hebben we ons druk gemaakt om de kuip gereed te krijgen, dit is op een kleinigheid na gelukt.

Windvaan kiel Week 24.
De week begint al goed met de mededeling van Sander dat hij er waarschijnlijk donderdag en vrijdag niet is i.v.m met zijn nieuwbouw in Steenwijk. Hierdoor blijven er nog maar twee dagen over. Terwijl Sander de voorbereidingen treft om aan de kiel te gaan beginnen heb ik mij bezig gehouden met de windvaan en het opstap bordes. Mijn ideeën zijn wel goed, maar Sander heeft meestal toch nog een betere oplossing. Zeker zijn oplossing voor de opstap levert op den duur minder onderhoud en het oogt veel beter.

kiel Week 25.
De vrije dagen van week 24 zijn door geschoven naar deze week, je wordt er niet goed van. De andere twee dagen zijn dan ook niet echt positief te noemen. Terwijl Sander de kiel gereed maakt op de werkbank, ben ik bezig met overgebleven las naden te slijpen.
Boothoog lood Week 26.
Eindelijk wordt er weer een volle week gewerkt. We beginnen de week met de gas bun en de achterste bakskist, hier moeten ook de rvs randen worden aangebracht. Alles gaat in een erg rustig tempo en ik kan het dan ook niet laten om Sander er op te wijzen dat mijn zomer rooster er aan komt en ik dan bijna geen vrij meer kan krijgen om de boot ook nog een keer te gaan verven. Dit heeft resultaat, donderdag gaat de boot om hoog en komt de kiel er onder. Jezus wat is thie nu groot. Als ik vrijdag morgen weer kom heeft Sander de hele kiel er al aan gelast, hierdoor kunnen we deze gaan vullen met 1700kg lood. En dan heb je wel een weekend verdiend.

motor schroef Week 27.
We beginnen met het afwerken van de kiel, wrangen en maken een bilge put. Vanaf dinsdag kan ik beginnen met schuren aan de buiten zijde, zodat Maria en ik vrijdag een begin kunnen maken met de verf klus. Sander gaat bezig met de motor.  Op donderdag krijg ik het bericht dat hij er vrijdag niet is en het verven kan dus ook niet plaats vinden, de zoveelste tegenslag. Wel zijn we nog instaat de motor en schroefaskoker op hun definitieve plek te plaatsen, weer een klus af. We zijn erg benieuwd wat ons volgende week weer staat te wachten.

Roer Verven Week 28.
De tijd begint te dringen, maar het casco nadert zīn voltooiing. We beginnen met het aflassen van de bouten voor de anodes. Sander gaat door met het roer, terwijl ik me toeleg op het schuren van de romp. Op vrijdag zijn we dan zover dat we de hele buiten zijde in de eerste laag grondverf kunnen zetten. Dit kun je rustig aan Maria over laten, op het einde van de dag ziet de boot er dan ook veel mooier uit. Sander zou nog beginnen met de buiskap, maar is waarschijnlijk zo onder de indruk van Maria, dat we hem de hele dag niet aan de boot hebben zien werken.

buiskap Week 29.
Terwijl Maria de buiten zijde van de boot nog tweemaal in de grondverf zet, is Sander begonnen met de buiskap. Ik probeer mij tussen deze twee zo nuttig mogelijke maken, door te schuren, verven en Sander assisteren. Rest deze week alleen de vrijdag nog.
buiskap klaar Garage afbreken Week 30.
De laatste loodjes. Met Sander afgesproken dat hij maandag en dinsdag nog met de buiskap bezig is, zodat wij donderdag en vrijdag het dek nog kunnen schilderen. Maar ook deze afspraak wordt niet gehaald, met als resultaat dat we alles op vrijdag nog moeten gaan doen. Het schuren waar ik de hele week me bezig was is door Sander deels weer teniet gedaan door intens snij en slijpwerk. Na een wat trage start zijn we er op vrijdag toch in geslaagd om het dek tweemaal in de verf te zetten. Ook hebben we het vervoer geregeld en de kraan. Op zaterdag wordt de restant van de garage die in de weg staat weg gebroken. De zaken worden nogmaals na gemeten.(wat heeft het voor zin je kunt er toch niets meer aan doen maar toch) en lijken weer te kloppen.