Maar dan moeten we nog tot 13 januari wachten voor er daadwerkelijk met de 1e plaat wordt begonnen en enkele uren later is de 1e gang klaar. Een maand later is het staalpakket al behoorlijk gegroeid. Ook nu weer wordt ons geduld op de proef gesteld tot 22 maart, maar dan gaan we ook daad werkelijk beginnen. Maar dan kunnen we īs avonds wel het resultaat laten zien. De volgende dag ga ik weer opgewekt naar de werf, in de hoop natuurlijk om weer een dergelijke hoeveelheidwerk te gaan verrichten. |
Maar zoals vaak het geval is blijkt in het kleine werk de meeste tijd te zitten, en we willen toch een mooie boot hebben. De wrangen worden geplaatst. Het werk wordt weer stilgelegd dit keer vanwege mijn werk tot maandag 29 maart. De maandag blijkt toch een erg productieve dag te zijn. We plaatsen weer twee gangen. De grote van de komt nu duidelijk naar voren. Op dinsdag 30 maart wordt er hard gewerkt, met als resultaat dat de neus wordt gedicht en op de punt het dek wordt gelegd. |
Donderdag 1 april (geen grapje) worden de gangboorden vast gelast en op vrijdag word de spiegel aangebracht. Dit laatste is nog een heel karwei daar de meeste boten een zwemplateau willen en wij een dichte spiegel. De reden hiervoor is o.a. onze windvaan stuurautomaat, deze zou toch al het merendeel van het zwemplateau in nemen en het levert meer ruimte op in de bakskist. Dan komt week 15, dit is voorlopig de laatste week dat er aan onze boot gewerkt gaat worden. Er staat ook nog een Bruce Robberts voyager 45 in de loods en die wordt week 18 op gehaald. Het wordt dus flink pushen om zoveel mogelijk voor onze boot gedaan te krijgen. Maandag plaatsen we de zijwanden van de kajuitroef nu is de boot stijf genoeg om uit de mal gehaald te worden. |
Eerst wordt het roef dek geplaatst, daarna wordt de ankerbak plus lier fundatie gemaakt. Vervolgens gaan we het neusbeslag maken. Dit klinkt allemaal erg simpel, maar het kost erg veel tijd. Ook is er nu tijd voor het afwerken van de binnen zijde van het schip, een spantje hier, een hoeklijntje daar en een bed/bankdrager overlangs. Allemaal kleine karweien, maar probeer maar eens een platte stripijzer precies met de huid mee te buigen. Het is week 22 en we hebben het voor nemen deze week veel cosmetisch aan de boot te werken. We beginnen met de voetrail, bolders en scepters, verder wordt de boot van buiten en van binnen afgelast en ook de lasnaden aan de buitenzijde zijn geslepen. Alle hulp ijzers worden verwijderd en lasjes keurig glad gewerkt. Kortom de boot is vanaf de kajuit ingang naar voren gezien helemaal klaar. Wat rest er nog. |